PENDIDIKAN SEKS DI SEKOLAH

Pendidikan seks didefinisikan sebagai pendidikan mengenai anatomi organ tubuh yang dapat dilanjutkan pada reproduksi seksual.Ia berupaya memberikan pengetahuan tentang perubahan biologis dan psikologi.Pendidikan seks bukan hanya terbatas pada pemahaman organ seksual berserta fungsinya.Pendidikan ini tidak hanya tertumpu pada cara-cara melakukan hubungan semata-mata tetapi banyak perkara lain.

Isnin, 9 Ogos 2010

Matlamat Pendidikan seks

• Mengajar bahawa hubungan seks hanya sepatutnya berlaku selepas berkahwin, juga hubungan perlu disetakan dengan rasa kasih sayang, tanggungjawab dan sebagainya.


• Memastikan agar anak-anak, remaja mendapat maklumat dari saluran betul. Hal ini kerana, maklumat yang mereka perolehi dari internet dan rakan sebaya tidak semestinya betul. Oleh demikian, adalah lebih baik jika remaja memperolehi maklumat berkaitan pekara ini daripada mereka yang lebih dewasa dan bertanggungjawab

• Memberitahu remaja bahawa hubungan seks dengan mereka yang bawah umur adalah dianggap sebagai jenayah rogol. Ramai remaja bawah umur yang melakukan hubungan seks tanpa mengetahui pekara ini. Begitu juga, mengikut undang-undang jenayah syariah, ia dianggap sebagai zina dan boleh dikenakan hukuman.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama